De vilda blommornas dag

Rapport från De vilda blommornas dag med Sören Mjösberg den 15 juni.

Tyvärr så ställde inte så många av föreningens medlemmar upp denna vackra och lagom sommarvarma junidag. Med Sören som ledare fick vi som var med åter inblick i den lokala florans mångfald och rikedom av även mindre vanliga arter. Sju botaniskt intresserade fick beskåda flera av de vackrare örterna i den svenska hagmarken . Under den två timmar långa exkursionen bekantade vi oss med ca 50 olika kända och sällsyntare arter. Av rarare arter vill jag särskilt framhålla följande : Den mindre vanliga Spindelörten (Tesium Alpinum) , som är en parasit, finns begränsad till några områden i fr.a. nordöstra Småland men även på några platser i södra Östergötland och på något ställe i Västergötland. Spindelörten är en av de få arter som har huvuddelen av sin svenska förekomst i Småland. I Vimmerby kommun förekommer den relativt rikligt på flera platser. Vi har varje år vi inventerat ängs och hagmarksväxter på mindre frodiga men artrika marker träffat på den i ängsbackarna i Vimmerbys omnejd. Rosendunörten är en annan mindre vanlig växt som Sören, redan när han inventerade för Smålands flora fram till 2005, träffade på i sina rutor. Lyckligtvis finns exemplaren kvar även i dag. Denna växt är den vackraste och mest högresta av de många dunörter som finns i den svenska floran. Tillsammans med den allt vanligare amerikanska dunörten, som upptäcktes första gången 1939 av den i Kalmar län kände botanisten Rickard Sterner, som bl.a. var en av talesmännen för bevarandet av urskogen i Norra Kvill , tillhör Rosendunörten våtmarkenas och dikenas färgrikare och mera imponerande arter. Andra växter som bör omnämnas , av dem vi fann i backarna alldeles utanför Vimmerby stad är backtimjan, som lär ge den bästa honungen, två av de i Småland tio vanligaste Johannesörterna,fyrkantig och vanlig , ett ansenligt antal av överblommade backsippor, de mycket utseendelika ,vitknavel,tuvknavel och grönknavel , gul fetknopp, liten fetknopp, den ljust röda sköna vilt växande hartsrosen, de vackra hagmarksblommorna brudbröd,solvända,darrgräs och orkide’erna vanlig nattviol och grönvit nattviol. I det angränsade kärret hittade vi också den giftiga tiggarranunkeln, och de vattenflytande arterna lånke och andmat. Efter att ha tagit oss över diket riktade vi blickarna uppåt höjden, med en vacker utsikt över holmarna i staden Vimmerby, där Sören förklarade skillnaden mellan den torrt växande vårspergeln och vårt vanliga trädgårdsogräs åkerspergel. När vi till sist fått en förnyad inblick i gräsens värld med bl.a.krypven,rödven,tuvtåtel,kruståtel,stagg,fårsvingel,harstarr och vårbrodd samlades vi för en pratstund och fikapaus innan vi tackade Sören för ännu en intressant vandring i de vilda blommornas värld.
Allan Karlsson