Gallsjön

Arbetet för att skydda Gallsjöns skogar fortsätter
I flera år har medlemmar och kretsar i Naturskyddsföreningen arbetat för att skydda 300 hektar artrik gammelskog runt Gallsjön. Nyligen lämnade
Vimmerbykretsen in ett medborgarförslag till kommunen om att bilda ett naturreservat. Under våren har även skoföretaget Icebug pekat ut Gallsjön som
en av nio hotade gammelskogar i Sverige.
För tre år sedan föreslog Naturskyddsföreningen i Kalmar län att skogarna runt Gallsjön sydost om Vimmerby skulle få ett riktigt skydd. Förslaget fick stöd från länsförbunden i Jönköpings och Kronobergs län, från flera lokala kretsar, fågelklubbar och andra föreningar. Sedan dess har även länsstyrelsen konstaterat att dessa skogar hyser ovanligt höga naturvärden och att det är sällsynt med ett så stort och relativt opåverkat område i Smålands hårt brukade  skogar.
Redan i maj 2012 ”upptäcktes” de värdefulla skogarna i samband med en utbildning anordnad av Naturskyddsföreningen. Området är varierat och präglas av hällmarker med gamla tallar, äldre granskogar med stort lövinslag, översilningsmarker, raviner och Tunaåns relativt opåverkade dalgång. Det finns även gott om gamla träd och död ved. Under de senaste åren har inventeringar i länsstyrelsen regi bekräftat bilden av ett område med mycket höga naturvärden. Idag har bortåt 150 naturvårdsarter, varav ett 70-tal är rödlistade, noterats i dessa skogar.
I början av våren upptäckte medlemmar i Naturskyddsföreningen att vindfällen och döda träd har avverkats i skogarna, samtidigt som 85 hektar i områdets västra del har anmälts för slutavverkning. Detta belyser ett allvarligt och akut läge i östra Småland, där bara 1,6 procent av landarealen har ett långsiktigt skydd i form av nationalpark, reservat eller biotopskydd. Det innebär att Kalmar län, undantaget Öland, är sämst i hela Sverige när det gäller skydd av skog. Vimmerby kommun kan tjäna som ett talande exempel. Här finns visserligen landets äldsta ek (Kvilleken) och Norra Kvills nationalpark, men trots detta har bara två promille av kommunens landareal ett riktigt skydd på lång sikt.
I mars bjöd den lokala kretsen och ett par av länets främsta skogskämpar in kommunens miljöstrateg och ett par journalister från Vimmerby Tidning till en guidad tur i Gallsjöns skogar. Besöket resulterade i ett större reportage i lokaltidningen, i nättidningen Dagens Vimmerby och dessutom i ett medborgarförslag till kommunen. Där föreslår kretsen i Vimmerby att kommunen engagerar sig i bevarandet av dessa unika gammelskogar. Och kampen handlar inte bara om rödlistade arter. Gallsjön ligger drygt en halvmil från Tuna där rälsbussarna mellan Västervik och Hultsfred stannar under sommaren. I området finns redan ett sommarcafé. Tillsammans med en enkel uthyrning av cyklar skulle Vimmerby få ytterligare ett besöksmål. Ett alternativ som inte bara värnar skogens mångfald, utan som bidrar betydligt mer till en levande landsbygd än ännu ett småländskt kalhygge.

Text: Per Jiborn

Länkar:
Gallsjön måste få skydd mot avverkning, NU!!!

Skydda unika Gallsjöskogen och dess 150 naturvårdsarter för framtiden

De strider för att bevara skogen
Här vill man bilda ett kommunalt naturreservat – "Ett 70-tal rödlistade arter"
arter/