Vänskap

TILLFÄLLIGA BEKANTSKAPER OCH LIVSLÅNG VÄNSKAP

Av Joakim Karlsson

Hela livet är fyllt av möten. Möten med människor, platser, djur och växter. Vissa leder till livslånga vänskapsband med personer som man delar sitt intresse med, andra blir till ögonblicksbilder som man bär med sig någonstans i hjärnans minnescentrum. Jag har aldrig återsett ökensångaren eller isabellatörnskatan som tillfälligt besökte Öland en ruskig höstdag för länge sedan, men i minnet sitter de knivskarpt. Några av de som var med om denna upplevelse har dock lett till en längre vänskap och fortsatt att följa mig genom livet. Mina fortsatta möten har ofta blivit våra möten.

Som engagerad i Naturskyddsföreningens styrelse, som sekreterare och som programkommitté under några år på 90-talet, fick jag möjlighet att göra mycket kul som resulterade i många intressanta möten. Jag och Ingela Nilsson, som då var ordförande, gav under några år ut den omtyckta programtidningen Sevede Natur, vilket gav mycket positivt gensvar. Exkursioner och utflykter började locka fler och fler. Vi lade tyngden på vår närnatur och jag minns våra botaniska kvällsvandringar i Djursdala och Gullringen, aktiviteterna på Vinäs (dåvarande klubbstugan) där vi bl.a. bjöd in till ”Dia-bike-in” (diabildvisning på uthusväggen) i sommarnatten. Ringmärkning av strömstare i Korka, ugglekvällar i Norra Kvill, nattskärrenätter och hur många gånger har vi inte vandrat Djursdalarundan i blåsippetider sista söndagen i april och hört vårens första lövsångare! Vi har vidgat vyerna också för den delen!

Vi har följt flyttfåglar komma och ge sig av både på Öland ett flertal gånger och vid ett par tillfällen även vid Falsterbo. Tiotusentals gäss och tiotals havsörnar vid Tåkern om hösten och trastsångare, rördrom och en vitvingad tärna bland sina svarta släktingar om sommaren. Dansande tranor och friande svarthalsade doppingar vid Hornborgasjön. Labbar i Oxelösunds skärgård och kungsängsliljor i Misterhults. Dessutom har vi haft besök av långväga föreläsare och bildvisare. Peter Gerdehag och Ingemar Lind är ett par återkommande.

Ett möte som väckte mitt intresse och som resulterade i ett långt engagemang var när Anna Roos från Riksmuseet gästade Vimmerby och hade en temadag om uttern. Vi skulle besöka några kända utterlokaler och jag var inställd på att åka till någon liten bäck på småländska höglandet. Men tänk, vi stannade redan vid Krön!!! Anna lärde oss mycket om vår nyfunna granne och inventeringar var på gång på flera platser i landet men det saknades inventeringar i vårt område. Vi var några som blev riktigt sugna och NF bjöd in en erfaren utterspårare som lärde oss hur man inventerar utter och kort därefter bildades en uttergrupp i Vimmerby som satte igång med att kartlägga utterförekomsten i Vimmerby Kommun. Härom året genomförde vi vår 10:e inventeringssäsong!! Detta engagemang har resulterat i ett antal möten med uttern som aldrig försvinner ur mitt minne. En del möten har varit snabba, andra har varit längre och ett par på mycket nära håll. Vid ett tillfälle studerade jag en fiskande utter på 3 meters håll i knappt fem minuter! Vid detta tillfälle togs bilden här bredvid, se hur utterns senaste fångst fortfarande sticker ut ur munnen!

Genom NF:s exkursioner har jag haft ypperliga tillfällen att lära mig känna min hembygd och hitta till smultronställen runt omkring som jag aldrig hade fått möjlighet att uppleva annars. Man behöver t.ex. inte åka utanför vår kommun för att uppleva blommande rödsysslor, spelande nattskärror och kornknarrar, njuta av orörd trollskog, se havsörnar på breda vingar seglandes i skyn, fiskande uttrar och strömstarar, storspovar, tornfalkar. Om våren blommar mängder av backsippor, mosippor och ovanliga gentianor, vildbalsamin och låsbräken. På senvintern hoar berguven, mindre hackspett trummar in reviren och lodjuret smyger ibland inpå knuten. Det känns som om det mesta är möjligt! Att komma ihåg är dock att alltid ta det försiktigt och visa hänsyn. Vissa saker kanske mår bäst av att vara okänt för de flesta.

Naturens väl framför allt! Men det finns så mycket att uppleva och möta så det räcker till alla. Ta vara på det och lär känna er vår omgivning. Vi bor faktiskt på en fantastisk plats i landet! Följ med ut i markerna eller ta med någon och visa ditt smultronställe. Mycket passerar snabbt förbi, andra upplevelser har ni med för livet. Berika livet med möten, kanske med en felflugen ökensångare på en öde Ölandsstrand, blommande backsippor i grannskapet och möt någon att dela dina intressen med ute i markerna.

Väl mött